2011. június 4., szombat

Otthoni játékos feladatok 2-3 évesen

Többen jelezték, hogy jó volna, ha leírnám, hogy milyen játékos felatadatokat csinálok itthon. Talán jó ötletként szolgál páratoknak. Néhány a mindennapi játékok/tornák sorából:

1. Dévény, TSMT tornákhoz:
  • popsiemelés: talpak a földön, kéz a test mellett, és megfőzzük az ebédet a hasán, így emeli a pocakját fel. Felvágjuk a krumplit, megkeverjük az ebédet, a végén megesszük, minden egyes popsiemelésnél érek csak a számmal a hasához, ami persze csikizi, és így csinálja, mint a kisangyal. Ha már szépen emeli a pocakját, szoktam alatta autót, labdát átgurítani, így a hasa mintegy hidat alkot.
  • felülés oldalt: könyvhöz két oldalt, állatokat nézünk, utánozzuk a hangját, próbáljuk kimondani.
  • felülés előre felé hanyattfekvésből, lábaim az ő lábain, miközben ő terpeszben ül, és "Evezünk a Balatonban, át is húzzuk egyhuzamban, de vigyázz, ha jön a hullám, kiborítja a vitorlám, bumm". A végén eldöl, ahonnan még oldal irányba kell felülni. Komoly hasizom, élvezetes formában.
  • felülés fejjel lefelé lengetésből (nyúlik a törzs + egyensúly) puszikat kapva ha felült, csak ő fogja a kezemet, én csak biztonsági fogással
  • dobolás hasonfekve: zongorát, kis dobot, vagy megmutatjuk az elefántnak stb egy könyvből, milyen ha egy elefánt lépdel (lassan), milyen, ha sok elefánt lépdel (erősen, gyorsan) és milyen ha futnak (nagyon gyorsan)
  • négykézláb: kutyát utánzunk, előttünk egy plüss állat, azt meg-meg simogatjuk a karemeléshez, vagy a hajunkat megfésüljük
  • fekvőtámasz: akár négykézláb helyzetben, akár hasonkfekve kar kinyomva, két keze között egy állatos vagy zöldséges/gyümülcsös könyv, azoknak egyesével puszit adunk/megkóstoljuk, mikor behajlít, és felnézéskor, nyújtáskor, pedig egy másik könyvet nézünk, vagy a tükörben nézünk fel, és utánozzuk az állat hangját, aminek puszit adtunk. (beszédet is fejleszt)
  • indiánszögdelés kézzel: tükör előtt egy kicsi, két kicsi indiánra
  • hanyatt fekve könyök-térd érintés keresztbe a Zelk Zoltán "Egy, kettő, három, négy, Te kis nyuszi hová mégy? Se erdőbe se rétre csak a tavasz elébe", és a másik három versszak.
  • négykézláb fejforgatás: jobbra, balra fent valami állatka, könyv, játék, és mondom, hogy nézz a nyúlra a könyvre, a kanapéra, stb.
  • guggolás-felállás: van egy nagy pelikánunk, akit megetetetünk halacskával... vagy a földről veszünk fel tárgyakat és bedobjuk egy dobozba vagy építünk kockákból ... vagy a térdemre ül, velem szemben, fogom a kezét és ilyen nagy most a Timi és feláll, és ilyen pici volt, mikor megszületett és leül ugyanez állatokkal, ilyen kicsi a béka, ilyen nagy a tigris (ezzel a kicsi-nagy fogalmát is tanulja)
  • törzserősítés: egy 6 db-os ültetvényt kivesszünk a dobozából és vissza tesszük úgy, hogy Timi áll, és a lábfejére lépek, és a derekánál tartva egyenes lábakkal, és törzzsel felegyenesedik. Ez egy memória játék is egyben, mert össze kell őket párosítani, miközben még a színeket is tanulja.
  • mászás: többféleképp, a vállát fogom alul a hónaljban és karban, lábát próbálja egyedül húzni, de besegítek a lábaimmal vagy a lábát fogom pisztolyfogással, és a karját egyedül teszi előre
  • nagy labdán: négykézláb könyveket nézve, tárgyakat megnevezve a könyvből, előre-hátra, jobbra-balra
  • nagy labdán: hason fekszik, ráülök előlről, és dobolunk lent a földön, illetve háton van, nyúlik a hasa, és felülünk.
  • billenőlap: jobbra-balra, előrehátra könyvvel, vagy plüss állattal, akit meghintáztatunk, Megy a hajó a Dunán
  • bordásfal: én futóállásnak nevezem, amikor a futók a startnál állnak így állnak be, egyik lb talpon, másik hátul, abból felállni, a bordásfalat fogja közben, váltva, majd futás váltott lábbal, majd szögdelés páros lábbal különböző ütemre, majd lábakat fel a bordásfal első/második fokára, a másik lent talpon. Ha feláll, a bordásaflon lógó játékok megérintése, gumis játékok lehúzása, felnyúlás.
  • talicska: mindig valami céllal, ahol tárgyérintés ebben a helyzetben, karemeléssel. Szoktam úgy, hogy 2 méterre teszek egy kihajtogathatós, ablakos könyvet, odatalicskázik, mert imádja, ott megállunk négykézláb helyzetben, majd ebben a kutya állásban kérdezek tőle számos dolgot a könyvből, hogy mutassa meg ezt-azt, ki bújt el az akármi mögé, hogy kihajtsa, és így dolgozik keze, törzse, feje, lába behajlítva (nem csapja hátra), és nagy élmény. Minden oldalnál újra talicskázunk.
  • gyűrű: lógunk, tanuljuk a függőleges érzést, és a lábakat felhúzzuk úgy, hogy Apát popón rugjuk, nagy örömöt vált ki :-) + felhúzódzkodás (de ez 2 személyes)
  • hinta, forgó szék: forgatni jobbra-balra, sokat hintázni és beforgatni, lengetni fejjel lefelé előre-hátra, jobbra balra
  • achilles nyújtása: ha lábujjhegyezik, rá szoktam segíteni az achilles nyújtásra, bár ez nem elegendő, mert az már csípőből ered. De segít úgy, hogy megfogom a talpát úgy, hogy a tenyeremben a sarka, alkarom felé fut a talpa, lábujjai, és húzom felfelé. + csípőforgatások a holtpontig.
  • gördeszka: ráfekszik hanyatt, elrúgja magát közben valami állatot megutaztatunk, akit fognia kell, illetve rákönyökölünk és a lábainkat kell rakni, mászásban, míg a gördeszkáb egy állat van, aki utaztatunk.
  • Négykézlábba motiválás: hason felhúzzuk lábait mega alá, megfogoma derekát, hátát, és akkor kinyomja magát
  • Nehéz motiválnom: "Z" ülésben vagy terpeszben: dobolás, lábfej simogatás előrehajolva, ujj nyújtás, könyök nyújtás felfelé fordított tenyérrel, közben ujjak és alkat-felkar kimasszírozása, kiropogtatása, masszírozás, szemkezelés a szemcsont befelé eső részén az inak nyújtásával, nyakkezelés a trapéz vagy lélekizom fellazításával, a nyak leptapadt izmainak felszedésével, napsugár rajzolása a koponyatető felé a nyaktól, lapocka kezelés, törzsforgatás. Ez a végén egy blokk, mert utána már nincs kedve semmihez, csak játszani.
A fenti feladatok 95%-ban egyszemélyesek, megoldhatók, hogy jól le legyen fogva, sokszor a lábaimmal, lábujjakkal segítek, kivéve a gyűrűn való húzódzkodás és a bordásfalas feladatokat, mert azokat csak Apával tudjuk csinálni, illetve még a törzsizomhoz jó valaki, aki elveszi tőle a felvett tárgyakat. A többit tudom egyedül csinálni. Ha kell valakinek, küldök képet egy-egy feladatról. A lefogásokat én is csak ellestem a legjobbaktól, mint Dankuliné Edit, Szabó Éva, Lakatos Kati, Váradi Tamás.


2. Kéz, finommotorikához + értelem fejlesztés (gyógypedagógia)
  • fa kirakós puzzle-k
  • választás először kétféle dologból, aztán egyre több tárgyból, hogy az ő akarat jusson érvényre, pl ruhaválasztás öltözéskor, melyik tányérból pohárból enne-inna...
  • gyöngyök különböző méretben, súlyban pakolgatás J-B kézzel
  • karika lehúzása egy botról, másik kézbe átvesz, ráteszi egy másik botra, különböző méretű karikák
  • formaegyeztetés (kocka, téglalap, kör, háromszög) bedobós
  • színek: 4 alapszín (sárga, kék, zöld, piros) tárgyakról
  • kicsi-nagy: labdákkal melyik a kicsi-nagy, puha-kemény, sima-szúrós
  • állva kis asztalnál labda gurítás, lökés, és autó lökés, leesik utánanézek. Ez a lökés van húzás is, pl madzagra fűzött kiskutyát kell magához húznia
  • piramis építés
  • fakockákból vár építés (akár guggol-feláll formában), és leborítás
  • állatos párosító: pl. két darabos puzzle formájában is van, csikó-ló összepárosítása asztalnál állva, magához húzva, vagy tolva a darabokat. Kb. 6-9 darabból kell kiválasztani a megfelelőt. Leteszem mondjuk az összes állat kicsinyét, és előveszek egy anyukát, és keresse meg a hozzá tartozó kicsit, tolja oda, és tegyük össze. Kedvenc!
  • memória kártyákkal lehet párosítani, még nem lefordítva használva, hanem képpel felfelé, keresd meg ennek meg ennek a párját
  • babzsákok plüss állatok pakolgatása egyik dobozból a másikba, állatkert rendezés
  • tükör előtt majomkodás: nyelv, szem, stb mutogatás Pl: "itt a szemem, itt a szám, ez meg itt az orrocskám, jobbra-balra két karom, forgatom, ha akarom".
  • mágneses játékok (akinek szabad a mágnes): mágneses táblára állatfigárák, autók, kész kis tanyát lehet berebdezni, olyan mágnesekkel először, amit könnyű megfogni, azaz 3D-s, kis plüss állatka vagy elálló gumis autó és mögötte a mágnes. Ezeket nem lehet egyben kapni (ami kapható az lapos mágnes, amit nehéz megfogni), csak mint hűtőmágnes, én úgy raktam össze a kis tanyánkat. De lehet ragasztani is figurákat mágnes darabokra. Imádja levenni, felrakni.
  • szerepjátékok: boltos játékok, főzés, állatkert készítés, babázás, öltöztetés vetkőztetés, autózás, stb.
  • sok-sok meseolvasás, könyvnézegetés: nálunk a kedvencek a Boribon, Csúnya Kislány, és minden Marék Veronika, a Bartos Erika: Anna, Peti, Gergő, és Bogyó és Babóca, valamint a Szutyejev mesék és a Kamillák januárban és hasonló pár oldalas szép, átlátható képes mesék 
  • Főzés igaziból a konyhában: be lehet őket vonni, az etetőben ül Timi, és együtt kavarjuk a tésztát, a tojást együtt ütjük, ami nem forró, azt együtt csináljuk.
  • Ruha elpakolása a szekrénybe, igaz nem lesz tökéletesen hatogatv, de ő teszi el a saját ruháit, amit elér. Pizsamánál ez azért nem gond, ha gyűrődik. Timi maga veszi ki a bugyikat, zoknikat, harisnyákat a fiókból és ha kell a nadrágot, pulcsit. Ezzel választást gyakorol, másrészt így jókedvvel mászunk oda, felállunk, leguggolunk, stb.
  • FESTÉS, rajzolás, ragasztás, matricázás, gyurmázás asztalnál. Nagyon fontos, mert ezeket önállóan is tudják csinálni hamar, és óriási sikerélményt nyújt. Lehet kapni marok ecsetet, vagy vastag ecsetet és bababarát festéket. Továbbá ajánlom a zsírkréta helyett a művészeti porkrétát (por pastell kréta), amellyel nagyon könnyen gyönyörűen fogó rajzokat lehet készíteni, nem kell erősen rányomni, hogy szép legyen. A ragasztás is szuper, látványos, mert könynen tudtok olyat alkotni, amelyet magának tud tulajdonítani, mégha közös is a munka. Jó a nyomás a papírra a ragasztás során, mert a támaszkodást segíti. A matrica gyűjtés és ragasztás úgyszintén nagy élmény, látványos és a nyomást támaszkodást segíti.

Ezek állva, ülve, asztalnál vagy  földön bárhogy elvégezhetőek, én Timi mögött vagyok akár ülésben, akár állásban, mindent meg lehet csinálni. Nem baj, ha még nem ül egyedül, segíteni kell. Nem baj, ha nem fog egyedül, segíteni kell. A lényeg, hogy a KORÁNAK megfelelő játékokat játsszuk velük, mert könnyen eshetünk abba hibába (mint ahogy korábban is tettem), hogy elfelejtünk játszani velük, csak a tornák, edzések, ami a testi fejlődésnek kell, de kevés a lelki fejlődésnek. Testi fejlődés pedig lelki fejlődés nélkül nincs.
Ezek minőségi változást hoznak az életünkbe. Van, aki úgy gondolja, hogy a gyereke még nem tart itt, hogy ilyeneket játszon vele. Tegyen néhány próbát, meglátja, hogy sokkal ügyesebb a gyerek, mint gondolta volna. Ők szeretnének a koruknak megfelelően játszani, de nem tudnak, mert a kezük-lábuk, törzsük nem engedi. Ebben segítünk, és így a torna feladatok nagy részét nem is veszik tornának, hanem játéknak. Így duplán gyorsan fejlődnek, hiszen az értelem és a test együtt gyorsabban ér el eredményt mint külön-külön. A motiváció mindig fontos lesz innentől, egyre több új dolgot kell majd kitalálnotok, de megéri. Én is már néha kisebb kerettörténetbe ágyazva kis meseszerűen csinálok egy-két tornát, attól függ, mire viszi az én kis fantáziám. Hajrá!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése